Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har beskikket kvalitetssikrere for Folkeskolens Nationale Færdighedstest. Formålet med kvalitetssikringen er at understøtte, at opgaverne til Folkeskolens Nationale Færdighedstest bliver af så høj kvalitet som muligt.
Du kan se alle kvalitetssikrere i fold-ud-vinduerne nederst på denne side.
Læs mere og følg løbende med i testkommissionernes arbejde, testudviklingen og afprøvninger på siden om udviklingen af Folkeskolens Nationale Færdighedstest.
Roller i kvalitetssikringen
Kvalitetssikrerne er udpeget som enten testmetodisk, faglig eller sproglig kvalitetssikrer. Kvalitetssikrerne har dermed forskellige roller og ansvarsopgaver i forbindelse med kvalitetssikring af opgaver.
Kvalitetssikrernes opgave er overordnet set at udarbejde forslag til justeringer eller forbedringer af opgaverne til de testkommissioner, som producerer opgaverne.
Faglig kvalitetssikrer
- kontrollerer tekst og opgaver med henblik på at sikre, at alle opgaver kan besvares, at de er fagligt korrekte og ikke indeholder faktuelle fejl.
- kontroller om fagsprog er anvendt korrekt.
- foretager vurdering af, om opgaverne er inden for det faglige fokus og rammeværk, som testkommissionerne arbejder ud fra.
Sproglig kvalitetssikrer
- kontrollerer, om tekst og opgaver er formuleret, så de overholder reglerne for gældende retskrivning.
- kontrollerer, om tekst og opgaver er formuleret i et sprog, som er forståeligt for målgrupperne.
- kontrollerer, om tekst og opgaver er formuleret, så de ikke giver anledning til sproglige misforståelser.
Testmetodisk kvalitetssikrer
- vurderer, om de enkelte opgaver/testen måler det, den skal, og har det rette niveau.
- vurderer, om de enkelte opgaver er hensigtsmæssigt udformet, så eleven kan forstå, hvordan de skal besvares.
- vurderer, om de valgte distraktorer er testmetodisk hensigtsmæssige.
- vurderer opgavernes hensigtsmæssighed vedrørende layout, billed- og tekstkvalitet.
Kvalitetssikrere for læsning
- Elsebeth Otzen, lektor (faglig kvalitetssikrer)
- Torben Christiansen, redaktør (sproglig kvalitetssikrer)
- Vibeke Sønderberg Asmussen, lektor (testmetodisk kvalitetssikrer)
Kvalitetssikrere for tal og algebra
- Mette Bjerre, adjunkt (faglig kvalitetssikrer)
- Torben Christiansen, redaktør (sproglig kvalitetssikrer)
- Niels Jacob Hansen, lærebogsforfatter (testmetodisk kvalitetssikrer)
Kvalitetssikrere for engelsk
- Jens Peter Hanghøj Laursen, lektor (faglig kvalitetssikrer)
- Søren Hattesen Balle, lektor (sproglig kvalitetssikrer)
- Dea Jespersen, Ph.d. stipendiat (testmetodisk kvalitetssikrer)
Kvalitetssikrere for natur/teknologi
- Sonja Heinrich, adjunkt (faglig kvalitetssikrer)
- Lise Kloborg Pedersen, forlagsredaktør (sproglig kvalitetssikrer)
- Jakob Wandall, partner (testmetodisk kvalitetssikrer)
Kvalitetssikrere for fysik/kemi
- Ole Goldbech, lektor emeritus (faglig kvalitetssikrer)
- Lise Kloborg Pedersen, forlagsredaktør (sproglig kvalitetssikrer)
Testmetodisk kvalitetssikring af opgaverne sker i testkommissionen.
Kvalitetssikrere for biologi
- Per Buskov, lærebogsforfatter (faglig kvalitetssikrer)
- Lise Kloborg Pedersen, forlagsredaktør (sproglig kvalitetssikrer)
- Jakob Wandall, partner (testmetodisk kvalitetssikrer)
Kvalitetssikrere for geografi
- Phillip Kruse Jakobsen, lektor (faglig kvalitetssikrer)
- Lise Kloborg Pedersen, forlagsredaktør (sproglig kvalitetssikrer)
- Jakob Wandall, partner (testmetodisk kvalitetssikrer)
Kvalitetssikrere for dansk som andetsprog
- Christine Worm, lektor (faglig kvalitetssikrer)
- Winnie Østergaard, lektor (sproglig kvalitetssikrer)
- Laila Kjærbæk Hansen, lektor (testmetodisk kvalitetssikrer)
Kvalitetssikrere for historie
- Karina Bruun Houg, adjunkt (faglig kvalitetssikrer)
- Naja Lundgren, læsevejleder (sproglig kvalitetssikrer)
- Jakob Wandall, partner (testmetodisk kvalitetssikrer)
Kvalitetssikrere for tysk
- Kerstin Lehmann, faglig konsulent (faglig kvalitetssikrer)
- Friederike Krause, timelærer (sproglig kvalitetssikrer)
- Lars Behnke, studielektor (testmetodisk kvalitetssikrer)
Kvalitetssikrere for fransk
- Ulla Lund Jespersen, lærer (faglig kvalitetssikrer)
- Jan Juhl Lindschouw, lektor (sproglig kvalitetssikrer)
- Dea Jespersen, Ph.d. stipendiat (testmetodisk kvalitetssikrer)
Nyt evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen
Folkeskolens Nationale Færdighedstest er et af mange initiativer under den politiske aftale om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen.
Tilsammen har de forskellige initiativer til formål at styrke evalueringskulturen i folkeskolen ved at:
- bidrage til løbende evaluering og feedback til alle elever
- bidrage til, at der følges op på elever, der oplever udfordringer
- styrke den enkelte skole og det lokale skolevæsens evalueringskapacitet.
Aftalen om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen blev indgået af Folkeskoleforligskredsen i efteråret 2021 efter en tæt dialog med folkeskolens parter i Sammen om Skolen.